Diefstal is een misdaad die steeds vaker schijnt voor te komen als je de media mag geloven, vooral de willekeurige, minder georganiseerde diefstal. Hoe bescherm je je eigen winkel tegen dergelijke dreiging? En wat is het effectieve nut precies van deze bescherming?
Natuurlijk kun je ervoor kiezen om een dure persoonlijke beveiliger, of zelfs een heel team daaraan, in te huren om jouw winkel te beschermen tegen diefstal. De vraag is echter of dat het juiste middel is. Wat is het effect ervan op klanten? En hoe foolproof is de feilbare mens? Een andere manier van diefstalpreventie is door middel van het inzetten van fysieke retail-oplossingen die gericht zijn op het verkleinen van voorraad verliezen en het efficiënter maken van de bedrijfsvoering.
Goed ingang- en uitgangssysteem
Je zou poortjes wellicht niet meteen zien als middel voor diefstalpreventie, maar een overzichtelijke en geordende entree en uitgang dragen wel degelijk aanzienlijk bij aan het terugdringen van diefstal. Ondertussen bevordert het wel de doorstroom van klanten. Denk bijvoorbeeld aan poortjes die opengaan op basis van een sensor. Dit zorgt ervoor dat je zelf beter overzicht hebt op wie er je winkel binnenkomt, aangezien dit langzamer gaat. Een ander voordeel van een gereguleerde klantenstroom is dat eventuele dieven zo niet de mogelijkheid hebben om weg te rennen. Immers, ze worden letterlijk tegengehouden doordat ze moeten wachten op de sensoren van de poortjes.
Zelfscankassa’s
Ook zelfscankassa’s kunnen bijdragen aan diefstalpreventie. De zelfscan kassa doet niet af aan de gebruikelijke winkelervaring van normale kopers, maar is wel streng op dieven. De zelfscankassa biedt dezelfde services als een bemande kassa, zoals dat bonnetjes en acties ook aangeboden worden, evenals opties voor statiegeld en dergelijke. Een nieuwe toepassing is dat de poortjes om de winkel te verlaten pas openen wanneer de laser van de scanmaster het bonnetje gescand heeft. Dit verkleint de kans op diefstal omdat de dief nog minder mogelijkheid heeft om de winkel te verlaten; hij komt er immers alleen uit op vertoon van een bonnetje, en daar kan hij letterlijk niet omheen.
Benieuwd naar de mogelijkheden van product display? Kijk hier,