De reputatie van de trouwe Apple fans is net zo beroemd of berucht als de producten van Apple zelf. Als zodanig worden al deze Apple groupies soms ook wel ‘iSchapen’ genoemd. Het zijn deze iSchapen die soms uren in de rij te wachten om van de allernieuwste creaties van Apple gebruik te mogen maken.
Ze staan vaak in de rij staan om de allernieuwste iPhone versie te bemachtigen. Of ze speuren als superfans het internet af naar allerlei nieuwsartikelen over Apple. Om zo hun overtuiging te bevestigen dat een Apple product veel beter is dan al het andere wat op de markt wordt aangeboden. Uit onderzoeken blijkt zelfs dat driekwart van de Apple lovers zich geen andere telefoon dan een iPhone kunnen voorstellen.
Hoewel een merkloyaliteit gebruikelijk in de zakenwereld is, tillen de Apple fans dit absoluut naar een veel hoger niveau. Op de een of andere manier hebben alle Apple volgers het bedrijf Apple en al haar producten stevig in hun levensstijl ingebed. Veel mensen kopen al deze Apple producten niet alleen vanwege hun kwaliteit. Er zijn immers nog veel meer mogelijke verklaringen waarom de Apple fans zo toegewijd aan het merk zijn.
De zelfidentiteit
Eén van de allerbelangrijkste redenen waarom individuen ervoor kiezen om voor een bepaald Apple product te gaan, is hun eigen identiteit. Apple heeft op een bijzondere wijze een merk gecreëerd waarmee al haar klanten zich kunnen identificeren. Het is zo al snel een community van ‘vrijdenkers’ die dezelfde perceptie delen.
De sociale identiteit
Net als de zelfidentiteit helpt ook de sociale identiteit individuen om zichzelf door middel van de groepen waar ze lid van worden te definiëren. Deel van een groep uitmaken is essentieel om een echt mens te zijn. Die manier van denken is essentieel in alles wat we doen en de ‘merk groepen’ zoals Apple waarmee veel mensen zich identificeren.
Een tribalisme
Of we het nu wel of niet leuk vinden: er zijn consequenties verbonden aan het behoren tot een groep. Mensen kunnen in groepsverband bijvoorbeeld een eenzijdige denkwijze vormen, die de tekortkomingen van hun groep niet zien. Deze ‘tribalistische’ mentaliteit is vaak de katalysator voor diverse ‘ruzies’ tussen Apple gebruikers en bijvoorbeeld mensen die andere producten zoals een Android mobieltje gebruiken. Toch is tribalisme van vitaal belang om het Apple merk prettig in stand te houden!
De sales marketing psychologie
Apple heeft de manier waarop mensen shoppen drastisch veranderd. Een bezoekje aan een Apple winkel roept onder meer emoties op om lid van een club zijn. De omgeving die er gecreëerd wordt, voelt zo niet alleen als een winkel aan maar eerder als een bijzonder locatie.
Apple’s prijsimago
Als laatste is het zo dat als consumenten aan Apple denken, ze meteen aan kwaliteitsproducten denken. Zo ontstaat er het idee dat het oké is om meer voor een product te betalen omdat dit een betere kwaliteit garandeert. Als je echter de echt bijzondere Apple deals te pakken wilt krijgen, dan kan je deze maar beter online zoeken.
De mensen die niet echt veel van technologie afweten, vinden het moeilijk om te weten of de Apple producten echt beter dan de (soms veel) goedkopere alternatieven presteren. Dit gegeven is dan ook de reden waarom de prijselasticiteit van Apple zo goed werkt. Bovendien dicteert Apple de verkoopprijs van haar producten aan al haar retailers.
Dit gaat zelfs zover dat ze ervoor zorgen dat hun producten ook zelden afgeprijsd worden. Dit kan uiteindelijk een belangrijke reden zijn om voor een niet Apple product te gaan, of absoluut als grote Apple junkie alle online Apple deals af te zoeken, zoals in de fameuze Black Friday periode.
Ondanks al haar succes is Apple niet een bedrijf dat door iedereen bewonderd of geliefd wordt. En hoe zit het met jou: ben jij een Apple fan of juist niet?